Sivut

28. tammikuuta 2013

Maailmalla

Viime viikot blogini on ollut täysin oman onnensa nojassa, sillä kaikki vapaa-aikani on kulunut vanhoja valokuvia selaillessa.
Tilasin kaksi kuvakirjaa PhotoBoxilta, joita olen yrittänyt nyt ahkeraan täyttää. Tarkoituksena on sisällyttää toiseen Italian -vaihtokuvat ja toiseen ajattelin kerätä kaikkia kuvia muutaman vuoden ajalta.

Valokuvien selailu on ihanaa puuhaa, enkä kyllästy siihen ikinä. Eilen kävin läpi matkakuvia eri maista joissa olen käynyt, ja päätin tehdä päivityksen paikoista, joissa olen käynyt.

-      -      -      -

Ihan ensimmäinen matkani oli New Yorkiin Manhattanille, kun olin 15 vuotias. En ollut ikinä lentänyt lentokoneella ja matkustushistoriani rajautui Ruotsin ja Norjan automatkoihin. Oli siis aika hurjaa lähteä ensimmäiselle matkalle niin isoon kaupunkiin.
Matka oli voittomatka, jonka sain suunnittelu- ja ompelukilpailusta. Mukana reissussa olivat myös kaksi muuta voittajaa, sekä Mirja, joka toimi huoltajanamme sekä matkanjohtajana.
Matka oli aivan uskomattoman ihana ja ikimuistoinen.

Seuraava matkani toteutui joulukuussa 2008, kun lähdin katsomaan Lontooseen ystävääni Clarissaa, joka työskenteli siellä au pairina. Jouduin lentämään yksin lentokoneella, mikä oli melkoisen jännittävää. Kiertelimme ympäri kaupunkia ja vierailimme monissa nähtävyyksissä. Rakastuin Lontooseen ihan kamalasti ja päätin heti, että vierailu kaupunkiin ei jäisi viimeiseksi.

Vuoden 2009 helmikuussa teimme kuuden hengen porukalla matkan Barceloonaan. Olimme varanneet etukäteen liput jalkapallomatsiin, josta emme kuitenkaan nähneet kuin puolet, koska lentomme oli myöhässä. Minulle tosin riittti, että näin valtavan stadionin ja huutavat fanit. Perusnähtävyyksien lisäksi kävimme myös Torresin viinitilalla kierroksella. Olin odottanut pientä viinikellaria, jossa kynttilänvalossa maistelisimme erilaisia viinejä. Todellisuus oli hieman erilainen. Ensin menimme pieneen elokuvateatteriin, jossa kerrottiin suomeksi Torresin historiasta. Sen jälkeen opas vei meidät tunneliin, jossa ilmastoinnista puhallettiin erilaisia viiniaromeja. Kierros jatkui pienellä junalla, joka kierrätti meitä ympäri tilaa ja esitteli viinin valmistuksen vaiheet. Viimeiseksi pääsimme maistelemaan viinejä ja tekemään tuliaisostoksia.
Vaikka ilma oli lämpöisempi kuin Suomessa, emme kuitenkaan päässet ruskettumaan. Viileästä ilmasta huolimatta kävimme katsomassa minkälainen ranta kaupungissa oli.
Matka oli kokonaisuudessaan erittäin kiva ja monipuolinen!

Edellisen poikaystäväni kanssa tein reissut Kaunasiin, Bremeniin ja Teneriffalle, mutta jostain syystä minulta ei löytynyt koneelta kuin Teneriffan kuvat.
Kävimme Teneriffalla helmikuussa 2011. Vaikka paikka on rantalomakohde, ei siihen aikaan vuodesta rannalla maattu. Aamuisin makoilimme altailla, mutta väriä tuli pintaan minimi määrä.

Kävimme ostoksilla ja kiertelimme ympäriinsä.
Ihan kiva reissu, vaikka olikin hieman kylmä.

Vuosi 2011 oli oikea matkailun vuosi, sillä kävin neljällä ulkomaanmatkalla koko vuonna. Paras reissu kaikista on ehdottomasti vaihtoreissuni Italian Padovaan, jossa olimme keväällä 2011.
Matka kesti 5 viikkoa, jonka aikana kävimme Padovan lisäksi Milanossa ja Venetsiassa.
Padovassa olimme ensimmäisen viikon koulussa ja loput neljä viikkoa töissä paikallisessa ompelimossa. Matka oli niin superkiva, että voisin palata sinne vaikka heti uudestaan.

Saman vuoden kesällä kävimme ystäväni Eevan kanssa rusketus- ja rentoutuslomalla Kreetan Haniassa. Vaikka lomakylä, jossa majoituimme, oli täysi turistirysä, onnistui reissu silti oikein kivasti. Aamut makasimme altaalla ja päivän viilentyessä lähdimme kiertelemään aluetta ja kävimme syömässä. Muutamaan kertaan kävimme Hanian kaupungissa, joka oli erittäin kaunis.
Ihana aurinkoinen rantaloma!

Loppuvuodesta suuntasimme shoppailu- ja jalkapalloreissulle Lontooseen. Pojat kävivät katsomassa Arsenalin pelin ja me tytöt menimme Mamma Mia -musikaaliin. Visa vinkui kauppoja kierrellessä ja ostoskassit painoivat käsissä. Kävimme Luonnontieteiden museossa, joka oli huippu kierros.
Tosi hauska reissu hyvässä seurassa!

Helmikuussa 2012 revimme itsemme arjesta irti ja otimme Tomin kanssa äkkilähdön Fuerteventuralle ja olimme siellä 2 viikkoa. Paikka oli ihan hullun tuulinen ja rannalla oli lähes mahdoton olla, saamatta hiekkaa silmiin. Teimme reissun paikalliseen eläintarhaan, jossa pääsimme ihailemaan tosi läheltä tarhan asukkaita. Vaikka ensimmäinen viikko meni hieman sairastellessa oli toinen viikko superkiva!

Viimeisin matkani oli shoppailureissu Milanoon. Siitä olenkin tehnyt päivityksen josta voi lukea lisää täältä ja täältä.
Lyhyesti: Olimme siskoni ja serkkuni kanssa shoppailemassa Milanossa. Kävimme myös Venetsiassa.